18.06.2025 | 19:57
RO RU EN

News

Consiliului Național pentru Asistența Juridică Garantată de Stat anunță concurs pentru selectarea avocaților membri ai comisiei de monitorizare externă a calității asistenței juridice calificate garantate de stat

I. BAZA LEGALĂ:

Conform art. 36 din Legea nr. 198/2007 cu privire la asistența juridică garantată de stat, Consiliul Naţional pentru Asistenţa Juridică Garantată de Stat (în continuare Consiliul Național) asigură calitatea asistenţei juridice calificate prin monitorizare şi controlul calităţii serviciilor. Controlul calităţii asistenţei juridice este efectuat în modul şi în termenele stabilite de Consiliul Naţional. În acest sens, Consiliul Național, prin hotărârea nr.17/2021, a aprobat Regulamentul cu privire la monitorizarea calităţii asistenţei juridice calificate garantate de stat acordată de către avocați. Potrivit regulamentului, una din modalitățile de organizare a procesului de monitorizare și control a calității asistenței juridice calificate garantate de stat acordată de avocaţi este monitorizarea externă.

Monitorizarea externă a calității asistenței juridice calificate garantate de stat este organizată anual de către Consiliul Național şi efectuată de către Comisia de monitorizare externă a calității asistenței juridice calificate garantate de stat (în continuare - Comisia de monitorizare externă).

Comisia de monitorizare externă este compusă din 7 membri, după cum urmează: un reprezentant al Aparatului administrativ al Consiliului Național şi 6 avocaţi selectaţi în bază de concurs, dintre care 3 avocaţi care fac parte din sistemul de asistenţă juridică garantată de stat, iar alții 3 nu fac parte din sistemul asistenţei juridice garantate de stat. În vederea organizării concursului, prin hotărârea 36/2024, Consiliul Național a aprobat componența nominală a Comisiei de selectarea a candidaților din rândurile avocaților, care are sarcina de a selecta 3 avocați din rândurile celor care activează în sistemul de asistenţă juridică garantată de stat și 3 avocați din afara sistemului și ai propune Consiliului Național spre aprobare. Componenţa nominală a Comisiei de monitorizare externă se va aproba de către Consiliul Național.

II. DESCRIEREA SERVICIILOR:

În calitate de membru a comisiei de monitorizare externă va participa la toate activitățile acesteia, precum:

  1. Aprobarea componenței celor trei grupuri de monitorizare, din care face parte un avocat din sistemul de AJGS şi un avocat din afara acestuia.
  2. Selectarea aleatoriu a 10% dintre avocații care sunt mai mult de 12 luni în sistemul de asistență juridică garantată de stat, proporțional numărului de avocați ce activează în circumscripția unui anumit Oficiu teritorial (48 de avocați).
  3. Repartizarea în număr egal a avocaților pentru fiecare grup de monitorizare (circa 16 avocați per grup).
  4. Solicitarea de la avocatul participant la monitorizare să prezintă în versiune imprimată sau versiune electronică: registrul de acordare a asistenței juridice garantate de stat, dosarele în apărare, precum și alte acte care confirmă activitatea profesională a avocatului şi pe care acesta le consideră necesar de a le prezenta. În cadrul monitorizării externe, se examinează 10 dosare în apărare propuse de către avocatul participant la monitorizare, raportate în ultimele 12 luni de la data monitorizării și alte cel puţin 10 dosare în apărare alese de către grupul de monitorizare.
  5. Evaluarea dosarelor în apărare din perspectiva: urmării practicilor profesionale acceptate; respectării de către avocat a standardelor de calitate generale sau cele pentru anumite categorii de cauze aprobate de Consiliul Național; strategia de apărare/reprezentare convenită de către avocat cu beneficiarul de asistenţă juridică garantată de stat; calitatea actelor întocmite; respectarea de către avocat a condițiilor contractului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat încheiat cu Oficiul teritorial al Consiliului Național şi a cadrului legal ce vizează asistența juridică garantată de stat.
  6. Efectuarea verificări suplimentare, inclusiv examinarea opiniei beneficiarilor de asistenţă juridică garantată de stat, a dosarelor de la organul de urmărire penală sau instanţa de judecată, în caz de necesitate.
  7. Organizarea interviului cu avocatul participant la monitorizare, în cadrul căruia poate solicita de la avocat explicații şi argumentări cu privire la acţiunile/inacţiunile acestuia şi va oferi explicații avocatului privind aprecierile date la evaluarea dosarelor în apărare.
  8. Întocmirea actului de monitorizare externă, conform modelului aprobat de Consiliul Național. În actul de monitorizare se va indica pentru fiecare cauză monitorizată un număr total de puncte, ce reprezintă raportul dintre suma punctelor atribuite din punctajul maxim stabilit pentru fiecare indicator şi coeficientul de relevanţă (raportul dintre numărul de puncte relevante şi numărul total de puncte ce ar putea fi atribuite). De asemenea, se va calcula media pentru toate cauzele monitorizate ce reprezintă raportul dintre suma numărului total de puncte pentru toate cauzele monitorizate şi numărul de cauze luate în calcul. În continuare, se indică aspectele pozitive constatate în procesul de monitorizare, deficiențele de activitate profesională, menţionând cele mai bune practici în domeniu şi activităţile ce urmează a fi efectuate de către avocat în vederea dezvoltării profesionale, fiind atribuit unul dintre calificativele “foarte bine”, “bine” sau “insuficient”.
  9. Participarea la întocmirea raportului anual consolidat al Comisiei de monitorizare externă, în care se include: tendinţele pozitive şi deficienţele în activitatea de acordare a asistenţei juridice calificate garantate de stat şi căile de remediere a acestora, lista subiectelor de instruire continuă şi alte activităţi de dezvoltare profesională a avocaţilor, o listă a avocaţilor monitorizaţi şi calificativele acordate.

III. CERINŢE FAŢĂ DE CANDIDAŢI:

În conformitate cu Hotărârea Consiliului Național nr. 15/2025, criteriile de selectare a avocaților membri ai comisiei de monitorizare externă a calității asistenței juridice calificate garantate de stat sunt următoarele:

a) Experiența profesională de avocat neîntreruptă pe parcursul unei perioade de cel puțin 5 ani;
b) Experiența de acordare a asistenței juridice calificate garantate de stat pe parcursul unei perioade de cel puțin 5 ani (pentru 3 unități de expert-monitor);
c) Experiență şi competență profesională, atât pe cauze penale, cât și pe cauze non-penale;
d) Cunoașterea cadrului normativ-juridic și a practicilor de solicitare și acordare a asistenței juridice calificate garantate de stat, raportare a activității de către avocat, evidență documentară și ținerea dosarului în apărare;
e) Cunoașterea standardelor de calitate ale activității avocaților care acordă asistență juridică garantată de stat, aprobate de Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat;
f) Cunoașterea procedurii și regulilor de desfășurare a procesului de monitorizare externă a calității asistenței juridice calificate garantate de stat;
g) Lipsa sancțiunilor penale, confirmată prin cazierul judiciar detaliat;
h) Lipsa sancțiunilor disciplinare aplicate în ultimii 3 ani, confirmată prin actul Comisiei de etică și disciplină a Uniunii Avocaților;
i) Capacitate de analiză și întocmire a rapoartelor, confirmată prin documente, studii, publicații realizate anterior;
j) Experiența anterioară de monitorizare externă a calității asistenței juridice calificate garantate de stat (va constitui un avantaj).

IV. DOSARUL CANDIDATULUI VA INCLUDE:

  1. CV-ul;
  2. Copia licenței de avocat (confirmată prin aplicarea semnăturii candidatului);
  3. Copia buletinului de identitate;
  4. Scrisoare de intenție (Candidatul va explica de ce se consideră cel mai bun pentru a fi selectat în calitate de expert-monitor în cadrul Comisiei de monitorizare externă, menționând motivația şi confirmând disponibilitatea de a participa în perioada octombrie-noiembrie anul 2025, la procesul de monitorizare externă a calității asistenței juridice acordate de avocați pe toate tipurile de cauze (penale şi non penale);
  5. Cazier judiciar detaliat;
  6. Actul Comisiei de etică și disciplină a Uniunii Avocaților care confirmă lipsa sancțiunilor disciplinare aplicate în ultimii 3 ani;
  7. Documente, studii, publicații realizate anterior, care confirmă capacitate de analiză și întocmire a rapoartelor.

Dosarele incomplete nu vor fi examinate.

V. VOLUMUL DE LUCRU ȘI REMUNERAȚIA:

Unitatea de măsură a volumului de lucru va constitui evaluarea unui dosar în apărare de către fiecare expert-monitor în parte. Fiecare membru a comisiei de monitorizare externă, în calitate de expert monitor, va avea de evaluat același număr de dosare în apărare, estimativ 320 de dosare în apărare. Pentru remunerația serviciilor prestate se va aplica un tarif unic stabilit pentru evaluarea unui dosar în apărare, aplicabil în egală măsură pentru toți prestatorii de servicii. Conform Hotărârii Consiliului Național nr. 30/2024, cuantumul remunerației fixe achitate pentru evaluarea unui dosar în apărare constituie 100 lei (brut).

Perioada preconizată pentru activitate: octombrie-noiembrie 2025.

VI. PROCEDURA DE DEPUNERE A DOSARULUI:

Candidații urmează să depună dosarul complet la sediul Aparatul administrativ al Consiliului Naţional pentru Asistenţa Juridică Garantată de Stat, pe adresa: mun. Chişinău, str. A. Russo, nr. 1A, et. 9, bir. 94 sau la adresa de email: aparat@cnajgs.md. Tel. de contact (022) 31 02 74.

Data limita pentru depunerea actelor: 15 iulie 2025