26.12.2024 | 06:10
RO RU EN

Новости

S-au împlinit 10 ani de la lansarea sistemului de asistență juridică garantată de stat!

La 1 iulie 2018 s-au împlinit 10 ani de la lansarea sistemului de asistență juridică garantată de stat. Legea nr. 198-XVI din 26.07.2007 cu privire la asistența juridică garantată de stat, intrată în vigoare la 1 iulie 2008, a constituit fundamentul creării unui nou sistem de asistență juridică garantată de stat în Republica Moldova, aducând mai multe novaţii precum:
• un nou model de management al sistemului,
• diversificarea tipurilor de asistență juridică garantată de stat şi a categoriilor de persoane autorizate să o acorde,
• instituirea unui mecanism de monitorizare a calității serviciilor acordate,
• abordare strategică a domeniului.

Activitatea sistemului în perioada 1 iulie 2008 – 1 iulie 2018 a demonstrat o serie de tendințe pozitive:
• În ansamblu, sistemul este funcțional, regulile şi procedurile de lucru sunt aprobate, aplicate și revizuite periodic. Este asigurat un nivel minim de resurse, care sunt valorificate cu un grad avansat de eficiență;
Cadrul normativ-juridic este în continuă perfecționare. Atât cadrul legal primar, cât şi cadrul normativ secundar, reflectat în regulamentele aprobate de Consiliul Naţional pentru Asistența Juridică Garantată de Stat (în continuare CNAJGS) au fost revizuite și ajustate periodic, astfel încât acestea să fie actuale, clare, consecvente şi fundamentate științific;
Numărul și nivelul de calificare profesională a angajaților din sistem este în creştere ca efect al autoinstruirii, instruirii continue şi schimbului de experiență. Acordarea asistenței juridice garantate este asigurată de către cele 4 Oficii teritoriale ale CNAJGS cu sediul la Chișinău, Bălți, Cahul și Comrat. În administrarea sistemului de asistență juridică garantată de stat sunt implicați cei 7 membri ai CNAJGS și 32 de unități de personal, care activează în cele patru Oficii teritoriale și Aparatul administrativ al CNAJGS;
Gradul de vizibilitate a sistemului a sporit. Majoritatea factorilor de decizie şi a solicitanților de asistenţă juridică garantată de stat cunosc mecanismul de funcționare a sistemului de asistenţă juridică garantată de stat. Prin sporirea acțiunilor de mediatizare, sistemul devine tot mai cunoscut şi potențialilor beneficiari de asistenţă juridică garantată de stat, în special pe cauzele non-penale;
Spectrul de servicii de asistenţă juridică garantată de stat extins. Începând cu 1 ianuarie 2012, sistemul de AJGS acoperă toate tipurile de cauze examinate în justiție, atât cauze penale, cât și cauze non penale. Asistența juridică garantată de stat poate fi accesată, atât de cetățenii Republicii Moldova, cât și de cetățenii străini și apatrizi în cauzele ce ţin de competenţa autorităţilor şi instanţelor judecătoreşti ale Republicii Moldova, inclusiv solicitanții de azil și refugiați. Din anul 2013 au fost extinse serviciile de asistenţă juridică primară prin instituirea reţelei de para-jurişti la nivel naţional şi create premise pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat de către asociaţiile obşteşti;
Volumul de asistenţă juridică acordată este în permanentă creştere. Dacă în anul 2009 au fost înregistrate 20 096 cazuri de acordare a asistenței juridice calificate, atunci în 2017 a fost înregistrată cifra de 54 473 de cazuri. În creștere sunt și indicatorii privind asistența juridică primară. Dacă în anul 2013 au fost înregistrate 3705 cazuri de acordare a asistenței juridice primare, atunci în anul 2017 au fost înregistrate circa 10 000 de cazuri. De la lansarea sistemului până în prezent au fost înregistrate circa 400 mii cazuri de acordare a asistenței juridice calificate și primare garantate de stat, numărul beneficiarilor fiind în continuă creștere. În prezent, pentru acordarea asistenței juridice garantate de stat sunt implicați 510 de avocați care acordă asistența juridică calificată, printre care regăsim 18 unități de avocați publici. Asistența juridică primară, în mare parte, este livrată populației prin intermediul rețelei de para-juriști, constituite din 52 de unități, care acoperă peste 60 de localități rurale și urbane din țară;
Calitatea asistenței juridice garantate de stat rămâne a fi una din prioritățile de activitate ale CNAJGS. Unul din principalele obiective fixate de către CNAJGS a fost eliminarea stereotipului precum că, avocatul ,,din oficiu" are mai mult prestație formală și nu acordă asistență juridică calitativă. S-a acordat atenție tuturor componentelor calității, inclusiv celei de accedere în sistem, elaborare de suport metodologic și standarde de calitate și instruire profesională continuă pentru prestatorii de asistență juridică garantată de stat în baza acestora. A fost instituit mecanismul de monitorizare internă și externă a calității serviciilor prestate de către avocați;
Interesul actualilor şi potențialilor parteneri ai CNAJGS pentru consolidarea capacităţii sistemului de asistență juridică garantată de stat este tot mai evident. Unele relații de colaborare au fost oficializate prin acorduri de colaborare, altele prin proiecte comune. În particular, datorită colaborării și suportului oferit de UNICEF Moldova, PNUD Moldova, UNHCR Moldova și Fundației Soros Moldova a fost posibilă atingerea obiectivelor de dezvoltare a sistemului de AJGS și implementarea acțiunilor strategice.

Cu toate acestea, după zece ani de activitate se constată o serie de constrângeri şi deficienţe:
Cadru normativ-juridic şi practici cotidiene ce necesită perfecţionare continuă. Există o serie de aspecte conceptuale, ce urmează a fi soluționate prin modificarea legislaţiei ce vizează condiţiile și procedura de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, pentru a elimina, pe de o parte, cazurile de abuz și de a facilita, pe de altă parte, accesarea sistemului de către anumite categorii defavorizate. În mod prioritar urmează a fi dezvoltat și implementat conceptul de ,,merit al cauzei", precum și mecanismul de acordare a asistenței juridice parțial gratuite;
Sistemul de verificare a capacităţii de plată a solicitanţilor asistenţei juridice garantate de stat s-a dovedit a fi ineficient şi nu permite excluderea eventualelor abuzuri din partea solicitanţilor. Mecanismul de testarea a veniturilor nu funcţionează eficient din mai multe cauze, inclusiv: lipsa accesului efectiv la bazele de date (fiscale, asigurări sociale, cadastru, registru, etc.); lipsa unei informații actualizate la zi în aceste baze de date; nedeclararea veniturilor de către populație; imposibilitatea obținerii actelor doveditoare în termeni restrânși;
Nu este încă pus în aplicare mecanismul de recuperare a cheltuielilor pentru asistenţa juridică garantată de stat în cazurile prevăzute de lege. Deși au fost create premise necesare pentru a pune în aplicare acest mecanism prin modificarea cadrul legal, la moment sunt întâmpinate mari dificultăți în ceea ce privește identificarea cazurilor care impun recuperarea cheltuielilor, verificarea informațiilor privind veniturile beneficiarilor și motivarea deciziilor de recuperare a cheltuielilor;
Volumul de lucru este în permanentă creştere datorită extinderii tipurilor de asistență juridică garantată de stat, spectrului de servicii și prestatori, activității de mediatizare și scăderii capacității de plată a populației. Această creștere nu este direct proporțională cu resursele umane, tehnice și financiare alocate sistemului, necesitând permanent adaptări de rigoare și alocare de suport și resurse suplimentare. Identificarea și alocarea resurselor financiare conform necesităților este crucială;
Revizuirea mărimii şi modului de remunerare a prestatorilor de servicii de asistenţă juridică garantată de stat. În contextul majorării costului bunurilor și serviciilor pe piață în ultimii zece ani, se atestă o disproporționalitate mare dintre costul serviciilor prestate de avocat în legătură cu acordarea asistenței juridice garantat de stat și remunerarea pe care o primește de la stat. Astfel, pe de o parte, exigențele privind modul de acordare și calitatea serviciilor prestate de către avocați au crescut esențial, dar remunerarea a rămas la realitățile anului 2008. Din acest considerent, majorarea remunerării pentru serviciile de acordare a asistentei juridice calificate garantate de stat prestate de către avocați, inclusiv avocații publici, constituie un obiectiv strategic necesar de atins, în vederea motivării avocaților de a acorda, în general, asistență juridică garantată de stat, și în mod special, de a acorda o asistență juridică calitativă. De asemenea, urmează a fi revizuit și cuantumul remunerării para-juriștilor pentru serviciile de asistență juridică primară;
Calitatea serviciilor de asistență juridică garantată de stat. Deși, au fost întreprinse măsuri care au vizat toate tuturor componentelor calității, inclusiv celei de accedere în sistem, elaborare de suport metodologic și standarde de calitate și instruire profesională continuă pentru prestatorii de asistență juridică garantată de stat în baza acestora nu putem afirma cu certitudine că obiectivul a fost atins întru totul. Urmează a fi continuată activitatea de elaborare a standardelor de calitate pentru avocații care acordă asistența juridică calificată garantată de stat și instruirea continuă a avocaților în baza acestor standarde. Aceste standarde trebuie să servească drept repere pentru aprecierea calității lucrului avocatului în toate tipurile de cauze. CNAJGS şi Oficiile sale teritoriale nu au competenţa de a institui standarde distincte, ci doar suplimentare pentru asistenţa juridică garantată de stat, or calitatea asistenţei juridice garantate de stat nu trebuie să se deosebească de cele mai bune practici şi tradiții din domeniu. La moment, CNAJGS este în proces de instituționalizare a mecanismului de monitorizare externă a calității asistenței juridice acordate de către avocați. Până în prezent, la implementarea acestui mecanism s-au constatat multiple dificultăți, deoarece nu au existat capacitățile administrative, financiare, materiale şi umane necesare pentru buna realizare a acestei activități. Totodată, CNAJGS împreună cu Uniunea Avocaților urmează să depună eforturi comune pentru promovarea rolului activ al apărătorului, în mod special la faza de urmărire penală, rol care în ultimul timp se încearcă a fi diminuat, atât la nivel de cadru legal, cât și la nivel practic;
Sistemul de acordare a asistenței juridice primare garantată de stat prin intermediul rețelei de para-juriști urmează a fi consolidat și dezvoltat. Numărul de para-juriști în anul 2018 a ajuns la cifra de 52 de unități cu o perspectivă de creștere anuală continuă. Însă, nu contează doar numărul para-juriștilor, ci mai sunt o serie de aspecte importante care urmează a fi clarificate pentru dezvoltarea rețelei de para-juriști, precum: definitivarea procesului de recunoaștere a profesiei de para-jurist; revizuirea mecanismului de admitere în profesie, de instruire inițială și continuă a para-juriștilor; revizuirea mecanismului de contractare și remunerare. Pentru a avea o viziune mai clară despre necesitățile de abilitare juridică a populației și pentru a facilita procesul de planificare bugetară este necesară elaborarea unei metodologii de evaluare a necesității de acordare a asistenței juridice primare pentru o anumită localitate;
Parteneriate ale Oficiilor Teritoriale şi ale CNAJGS ce urmează a fi consolidate. Deşi colaborarea CNAJGS cu diferiţi actori ai sistemului de justiţie (Consiliul Superior al Magistraturii, instanţele de judecată, Uniunea Avocaţilor, Ministerul Justiţiei, Procuratura, MAI, organele de urmărire penală, Avocatul poporului ș.a.) s-a îmbunătăţit, totuşi nu există încă o colaborare orientată sinergic spre respectul drepturilor omului în general, și a dreptului la apărare în special, în sistemul de justiţie al Republicii Moldova. O comunicare mai intensă, la nivel central şi local este necesară, mai ales că metodele şi procedeele de lucru în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat sunt în permanentă dezvoltare, ceea ce presupune o mediatizare şi informare permanentă a modalităţii de funcţionare.

Cu prilejul aniversării a zece de activitate, mulțumim tuturor celor care profesează în acest sistem și care au susținut dezvoltarea acestui sistem pe parcursul celor zece ani, contribuind la realizarea misiunii de asigurare a accesului liber şi egal pentru toate persoanele la asistenţa juridică efectivă, în cadrul unui sistem cost-eficient, accesibil şi nediscriminatoriu de asistenţă juridică garantată de stat în Republica Moldova.